Week 1 - Reisverslag uit Paparoa, Nieuw Zeeland van Jelle Borger - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Paparoa, Nieuw Zeeland van Jelle Borger - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Jelle

Blijf op de hoogte en volg Jelle

13 September 2013 | Nieuw Zeeland, Paparoa

Kia Ora!

Alhoewel ik de neiging heb om dit bericht in Engels te typen, heb ik toch maar besloten om dicht bij mijn roots te blijven. De dagen in Auckland, waar we op een basis buiten de stad verbleven, waren erg relaxed. We hebben wat gewandeld richting een berg, waar vandaan we een prachtig uitzicht hadden op Auckland. Het lijkt nog steeds surrealistisch dat ik echt in Nieuw-Zeeland ben, maar het landschap liegt niet. Langzamerhand druppelen alle studenten binnen, zodat we zaterdag met z'n allen richting onze eigen basis kunnen vertrekken. Onderweg zien we al wat meer van het landschap, prachtig. Onze eigen omgeving hier op de basis is erg heuvelachtig. Foto's volgen nog, ik heb mijn foto's nog niet op een laptop gezet.

De eerste paar dagen had ik nog last van de jetlag. Ik dacht dat ik er met een nachtje goed slapen wel van af was, maar die vlieger ging niet op. Vandaar dat ik soms om 3 uur 's nachts wakker werd en pas om 5 uur weer kon slapen. Erg apart om mee te maken. Denkende dat het al 8 uur 's avonds is terwijl het nog maar 3 uur 's middags is. Anyway, eenmaal op onze eigen basis werden we verwelkomd op een traditionele manier met een haka (jaja, de eerste die ik hier in Nieuw-Zeeland te zien heb gekregen) een lied, en een groet waarbij de voorhoofden elkaar raken.

Zondag, de eerste ochtend wakker worden in het bed waar ik de komende drie maamden in zal slapen. 5 uur 's ochtends, klaar wakker. Mede mogelijk gemaakt door het geluid van, zo het lijkt, honderden zingende vogels en laat ik vooral het volgende niet vergeten: twee lammetjes die luid blatend laten weten dat de zon bijna opkomt. Eén vogel spant de kroon met een prachtig geluid dat het best te omschrijven valt als de robot R2D2 uit Star Wars (heb ik me laten vertellen). Echt geniaal, ik zou de hele dag naar die vogel kunnen luisteren. Gisteren heb ik trouwens ook voor de eerste keer rugby gespeeld. Drie keer gescoord!

Dan het geestelijke aspect van deze eerste week. Ik had niet verwacht dat het de eerste week al zo intens zou zijn. Zaterdag, op de andere basis, was er een man genaamd Jake. Hij gaf een aantal van ons een profetisch woord, en we wisten allemaal dat het 'spot on' was. Wow, wat een bemoediging om daar je DTS mee te beginnen. Zondag hadden we een aanbiddingsavond, en ik kreeg die avond de overtuiging dat deze plek voor de volle 100% de plek is waar ik zijn moet. Maandagavond gaven de staffleden hun eigen getuigenissen. Beryl Henwood (heeft dit jaar een boek uitgebracht: 'The oil of joy for mourning') onze base director, begon. Na haar indrukwekkende getuigenis vertelde ze dat er een 'revival' (opwekking) in Nieuw-Zeeland zou zijn en dat dit het jaar was waarin het zou gebeuren. How exciting is that! (Misschien is dat waarom ik altijd kippenvel krijg bij het nummer 'Revival' van Belfast). Ook las ze een tekst voor uit Jesaja 60 en dat raakte me ontzettend... Ik moest sterk denken aan Nederland. Nederland heeft Jezus hard nodig!

Cheyne Hosking sprak deze week over The Character and Nature of God. Het spreken in het Engels gaat me makkelijk af, maar onderwezen worden in het Engels is een ander verhaal, vooral omdat er veel gebeurt in mijn bovenkamer als vaste gedachtegangen aan het wankelen worden gebracht. Wat is waar wat we over God horen en wat is niet waar? We worden uitgedaagd om zelf op zoek te gaan naar wie God is, in plaats van dat we het klakkeloos van anderen overnemen.

God is mijn Abba, en ik kan niet wachten op de rest van deze DTS. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit nog maar de eerste week is aangezien er al zoveel is gebeurd.

Goed, een hele lap tekst, but by the time you're reading this, you're almost finished. Morgen is de eerste keer dat ik ga surfen!

Gebedspunt: Bid voor Nederland als land, dat meer en meer mensen Jezus gaan leren kennen. En dan niet oppervlakkig, maar echt van hart tot hart.


P.S. Ik kan mijn telefoon niet opladen, dus ik ben niet bereikbaar via de telefoon. Mijn mail checken doe ik slechts een keer per week.

Ilona, houd me maar op de hoogte!

Greetings, Jelle


  • 13 September 2013 - 11:09

    Maarten Voshol:

    mooi om te lezen hoe het je daar vergaat!

  • 13 September 2013 - 11:18

    Sjoerdje:

    Vet om te lezen Jelle! :) Haha, kun je die vogel niet een keer filmen? Ik ben echt nieuwsgierig! Heb net voor het eerst die film namelijk gezien ^^
    En echt ontzettend gaaf om te lezen, die enorme passie. Mensen zoals jij zullen hard nodig zijn, ook in Nederland. Anderen motiveren en enthousiasmeren om aan het 'werk' te gaan als christen :)

    Gods zegen!
    Groetjes Sjoerdje

  • 13 September 2013 - 11:30

    Marije:

    Rugby, vet !! (:

    Have fun brother, we'll keep intouch

    xxxxx ons

  • 13 September 2013 - 13:34

    Anja:

    Hoi Jelle, goed te lezen dat het je goed gaat. En dat je je daar goed voelt, op een plek bent waar je ook graag wil zijn. Hou het geestelijke met aardse dingen in goede balans, dan komt het helemaal goed. Enjoy it.

  • 13 September 2013 - 15:45

    Henny Wajer:

    Hoi Jelle
    Leuk om jou belevenissen zo even door te lezen. Geniet van deze bijzondere tijd.En we kijken uit naar je volgende blog.

  • 13 September 2013 - 16:25

    Antonien:

    Klinkt goed Jelle!
    Ik wens je een hele goede en fijne tijd en leuk om je verslagen zo te lezen!
    Hartelijke groetjes van Antonien

  • 13 September 2013 - 18:40

    Ilona:

    Leuk om weer van je te horen. Fantastisch wat je al hebt meegemaakt. Ik ben wel een beetje jaloers, maar ik ben echt benieuwd hoe je uit dit jaar gaat komen en wat je dan allemaal aan mij te onderwijzen hebt. Als er Revival komt dan neem je dat maar mooi mee naar Nederland. Kunnen we hier goed gebruiken. Hier gaat alles zijn gangetje. Mayo krijgt maandag haar nieuwe behandelplan te horen dus dat is wel spannend. Er komen twee bruiloften aan. Peter en Sarien trouwen 11 okt. en Jan Willem en Sjoerdje 17 okt. De kids zijn lekker weer naar school. Moet wel wennen aan het feit dat Tikvah tot nu toe in ieder geval 1 maal per week en soms ook heel vroeg vrij is. Ze staat zo weer voor je neus. Ik had iets anders verwacht bij een hbo studie. Maar goed ze moet wel thuis een heleboel doen. Morgen ga ik met Hermen naar Twente-PSV (dat interesseert je natuurlijk geen bal maar ik vermeld het toch even) Ik moet regelmatig aan je denken en hoop en bidt dat je een fantastische tijd zult hebben. We horen wel hoe het surfen je vergaan is. Pas op voor de haaien (vooral die grote witte) Dat hoef jij natuurlijk niet te doen want jij bent nu zo geestelijk dat je over de dieren heerst. Genoeg gezeurd. Have fun en groei in alle opzichten behalve in de lengte. Dikke knuffel
    Ilona

  • 14 September 2013 - 13:03

    Ineke Borger:

    Lieve Jelle,

    Ik heb net je verslag gelezen, mooi!!
    Ik hoop dat het slapen nu wat beter gaat, het is wel fijn om goed uitgerust aan een nieuwe dag te beginnen.wat een aparte gewaarwording lijkt me , die onregelmatigheid in tijd.
    Goed om te horen dat je je zo op je plek voelt, dan is het helemaal goed,
    Het is goed om naast het hele geestelijke aspect ,ook "gewoon"te kunnen genieten van alle leuke, gezellige
    en sportieve dingen, van de natuur en de nieuwe mensen die je ontmoet.
    Wat zou ik graag een kijkje willen nemen!
    Fijn dat Ilona je op de hoogte houdt wat betreft gebeurtenissen in Beth-Shalom.
    We blijven op de hoogte, ook via Marije's berichtjes.

    we missen je natuurlijk wel, je humor, je aanwezigheid, gewoon met elkaar praten,
    Maar dat gaat allemaal wel goed, GENIET JIJ MAAR LEKKER> ECHT WAAR!
    Hoe was de 1e surfervaring?
    Slaap je met meerdere mensen op een kamer?Is het een leuke groep?

    Veel wijsheid met alles.
    Dat je veel mag leren en ontdekken wie je bent en wat God in je leven wil doen.
    Maar ook inderdaad dat er een balans is tussen het geestelijke en het aardse leven,
    dat God de Vader jou heeft geschapen als Jelle, gewoon zoals je bent, en dat je je mag ontwikkelen
    in Zijn plan in alle rust.
    Ik hou van je lieve Jelle, Ik vind het zo fijn voor je dat je je daar op je plek voelt,Het is goed!
    Be blessed!!
    dikke knuffel van je mamsie


  • 14 September 2013 - 18:48

    Tini Ten Dam:

    Ha die Jelle! Wat goed om te lezen hoe het met je gaat! Bijzonder ook dat je je daar zo thuis voelt! Ben net als de anderen benieuwd naar je surfervaring (zie het al helemaal voor me, haha)
    Hier best een heftig weekje achter de rug. Mijn nicht is bevallen na 25 weken zwangerschap. Gelukkig leven beiden, al is het jongetje zwak en erg ziek. Ik voel me dankbaar dat ook zij God kennen en op Hem vertrouwen. Ze wonen een eind weg en dat geeft toch wel een raar gevoel, gewoon dat je niet even langs kunt gaan om ze te bemoedigen.
    Weet dat we aan je denken en voor je bidden. Liefs en knuf Tini en co

  • 18 September 2013 - 08:28

    Mirjam Noordmans:

    Hey Jelle
    Leuk om jou zo een beetje te kunnen volgen. Super dat je ervaart op de juiste plaats te zijn. Ik wens je veel zegen toe en dat je heerlijk mag groeien in dat wat God voor jou bedacht heeft!!

    Lieve groet, Mirjam

  • 01 Oktober 2013 - 19:08

    Corry De Roo:

    Hallo jelle,
    Lijkt me een bijzondere ervaring daar!
    Goede tijd gewenst en God,s zegen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelle

Welkom!

Actief sinds 29 Aug. 2013
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 8476

Voorgaande reizen:

03 September 2013 - 27 April 2014

DTS Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: